Seholország valósága
2019. március 16. írta: MammyPress Média

Seholország valósága

michael.jpgAz őrült és a zseni között vékony a határ… A különleges képességek, a különösen kiemelkedő tehetségek pedig többnyire különleges életet élnek, más értékrenddel, más szabályokkal, mint a legtöbb ember a társadalomban. Nem jobbak vagy rosszabbak, csak mások. Vagy néha még ezt sem mondhatnánk, de mi, a környezet, a rajongó tábor – akik nem értjük a furcsaságok, különcségek mögött rejlő motivációt – másnak látjuk őket.

Ez néha ártatlan dolog. Faludy Györgyről sokan tudták, hogy nem hord zoknit például – az okát már kevesebben. De kinek árt ezzel, ha neki jó, és kit érdekel, miközben verseit hallgatjuk, olvassuk?!? Néha azonban ez túlmegy ártatlan hóborton…

Aki ismer, tudja: a gyerek a mindenem! Van is pár belőle, és napi szinten vagyok kapcsolatban sokukkal, a legkülönbözőbb korosztályból. Bármikor melléjük állok, számíthatnak rám. És ha valaki bántja őket, szembeszállok a lehetetlen ellen is akár! Így én lennék az utolsó, aki a védelmére kel valakinek, aki gyerekeket bántalmaz…

Mert a bántalmazás ténye nem kérdés, a módja pedig az egyik leggusztustalanabb. Szexuálisan zaklatni kicsi gyerekeket – ez olyan dolog, amit soha nem tudnék elfogadni, és követelném a megtorlást! Még akkor is, ha tudom: ez nem teszi meg nem történté a dolgokat a kis áldozatok számára, akik egy életen át cipelik majd a történtek terhét.

Lehet szeretni, vagy nem szeretni Michael Jackson munkásságát, vitatni annak egyediségét, korszakalkotó mivoltát – és igen, kimondhatjuk: zsenialitását – nem lehet! Ahogy azt is nehéz tőle elvitatni, hány emberen, különösen hány gyereken segített adományaival, jelenlétével, támogatásával. Mindez persze nem mentség sem arra, amit elkövetett, sem arra, ahogy pénzét és hírnevét felhasználva próbálta megúszni a számonkérést! Mindkét bűne önmagában is olyan, amit nem tudok tolerálni…

Mégis: nem hagy nyugodni valami!

Michael Jackson meghalt. Fiatal volt még a halálhoz, de tekintsük ezt a sors igazságtételének! Különösen azért, mert menet közben elvesztett mindent, amit létrehozott, nem maradt semmije, csak a hírneve – mostanra azonban az is erősen megtépázva, és bár rajongói még mindig jelentős tábort alkotnak, immár több neves média elzárkózik számainak játszásától. Megérdemli? Biztosan… Hogy helyes-e a bojkott? Erről lehetne vitatkozni…

A fejét már hiába követelik! Felelőst meg senki nem akar... Pedig az őrjöngő rajongók, az intim pillanatokat is folyamatosan kukkoló média is megéri a pénzét, akiknek köszönhetően az apai rabságból végre szabadulva most másfajta elzártságra kényszerült... 

De hol van az az ember, aki ezt tette vele? Aki elvette a gyerekkorát, amihez neki épp úgy joga lett volna, mint az általa zaklatott gyerekeknek, és aminek köszönhetően érett korba lépve is megmaradt a gyerek szintjén?!? Hol van, aki annyiszor bántalmazta – a hírek szerint szexuálisan is – , aki ütötte, aki hormonokkal tömte, hogy megmaradjon a hangja, akinek köszönhetően nem akart, és nem is tudott belépni a normál nagybetűs életbe? Igen, már ő is meghalt! De még mindig itt vannak segítői, és azok, akik ezt némán végig nézték, akik némi haszon reményében még asszisztáltak is hozzá! Ők mivel fizetnek tettükért, vagy épp hallgatásukért? 

Hogy a nagy port kavaró filmben nyilatkozó két áldozat nem csupán a lelki békéjét, hanem a bankszámláját is szerette volna a „Neverland elhagyása”-val helyreállítani – ez számomra elég egyértelmű. Igaz, ez csak az én véleményem a reakciókból, az irányított testbeszédből, az egész tálalásából. Nincs jelentősége: ők ettől áldozatok! Még akkor is, ha nagyobb fájdalmat okoz számukra a féltékenység, a félredobottak megalázottsága, mint az a bűn, az a förtelem, amit ellenük elkövettek…

De miközben – fájdalmas részletességgel – mesélték élményeiket, arra is rávilágítottak, hogy ez menet közben alakult ki. Egy pillanatra sem szeretném azt mondani, hogy az ő hibájukból, sőt! Ők csak eszközök voltak, megteremtve végre a vágyott mesebeli idillt, de eközben állandó jelenlétük váltotta ki, hogy a gyermeki lélekkel megáldott felnőtt test ilyen eltorzulásban kereste ösztönös örömét. Ép lélekkel és elmével tudnia kellett volna, hogy bűnt követ el! De hála az apjának: neki egyik sem volt! Amit zseniális tehetsége mögé rejtve kevesen vettek észre – így fajulhatott el ennyire a dolgok menete… 

Csakhogy – ahogy Jacko gyerekkorában is ott volt a hallgató környezet – itt is akadtak felnőttek, akik tiszta fejjel kellett volna lássák a bajt! De nem így történt…

Mert menő dolog kiválasztottnak lenni – bizonyára! Menő, ha a gyereked különleges! És végképp menő, ha egy különleges gyereked kapcsán te magad is kiválasztott lehetsz! Az egyszerű életből a fényűzés lehetősége felé hajtani… Feldobva érte mindent: otthont, családot… Húsz éven át vaknak lenni, és közben tétlenül nézni, hogy a pénz és hírnév reményében a gyerek ne iskolába járjon, hanem egy felnőtt férfi hálószobájába, hogy tanulás helyett 6-8 órákat lógjon a telefonon… Nem észrevenni a beteg lelket már a külsőségeken, és nem felfigyelni a vádakra akkor sem, amikor már a bíróság is ezzel foglalkozik... – nem, ezekre én éppúgy nem látok mentséget, mint arra, amit Michael Jackson elkövetett!

Bűnhődni azonban – ahogy gyerekkorában már annyiszor – most holtában is csak neki kell!

Én azért szeretném, hogy – miközben a lemezeken ugrálva próbáljuk megsemmisíteni azt – gondoljuk végig: a mi környezetünkben biztos nincs, akiért szót kéne emelni? Akit épp – fizikailag, vagy akár szexuálisan – bántalmaznak, és mi inkább elfordulunk, mert „nem a mi dolgunk”?!?

Mert, ha ezt mindenki végiggondolná, akkor talán többet tehetnénk a jobb világért, mint a kikukázott lemezekkel…

Persze, ítélkezni könnyebb… Pedig: az sem a mi dolgunk!

A bejegyzés trackback címe:

https://mammypress.blog.hu/api/trackback/id/tr6714692614

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dare 2019.03.16. 20:40:27

Nem tudom ezt a sors igazságtételének tekinteni (már a halálát), a mérhetetlen emberi gonoszságnak viszont már könnyebben behúznám a számlájára.
Nem néztem meg a botrányfilmet, mivel olyan témát feszeget, ami biztosan felzaklatna.
És pont ez a legnagyobb bajom ezzel a filmmel.
Miért készült?
Könnyebben dolgozzák fel így azok akikkel fajtalankodtak, a velük történt esetet?
Persze, minden vágyam lenne nekem is ha ilyen dolog történt volna velem, hogy az egész világ tudomására hozzam ezt.
Ez nekem annyira hamis kép.
Egész életében próbálták ráhúzni a vizes lepedőt, de nem találtak rajta fogást.
Most lassan 10 évvel a halála után futnak vele még egy kört, hogy talán most sikerülhet?
Lehet sikerül, de attól még ez nagyon átlátszóan hamis kép nekem.

Hogy egy kicsit még bonyolultabbá tegyen én is a történteket, és a sok konteó mögé ami végigkisérte Jakson életét, beteszek én is egy erős konteót.

Jakson kontra Sony ügy.
93-ban kezdődött és 2002-ig tartott, elméletileg Tomy Motolla lemondásáig.
91-ben kötött Jakson egy olyan előnytelen szerződést ezzel a multicéggel, aminek a lényege tömören abban állt, hogy ha Michaelnek rossz, az a Sonynak jó.
Na most, Jaksont ebben az időszakban a "sors" jóvoltából annyi negatív dolog ért (hiába a felfelé tartó népszerűségének), hogy kis híján derékba is tört a karrierje.
Egyszerűen nehéz elhinnem azt, hogy neki a "sors" ezt a szerepet szánta.
Hamarabb elhiszem azt, hogy ezt a szerepet inkább egy multicég szánta neki.
Hiába volt ő a pop királya, hiába volt ő a korszak legnépszerűbb előadója, az ami most is történik vele, azt én a legkevésbé írnám be a sors számlájára.
Bár ne lett volna soha ez a sony ügy, akkor könnyebben tudnám én is egy ilyen különc, bántalmazott, kifehéredett néger fejét követelnem most az elégtételért, de így 10 évvel a halála után bennem ez a kérdés motoszkál a legjobban:
Kinek az érdeke ez az egész?
Ja persze, az elégtételé.
Szeretnék benne hinni, hogy valóban ez a cél ezzel az egész hagyjuk el Neverlandet sztorival.
Csak nehéz az előzmények tudatában ebben hinnem.

dare 2019.03.16. 21:04:01

@dare: elírtam: Tommy Mottola volt a név, aki vállalta az arc szerepét.

MammyPress Média 2019.03.16. 22:26:47

@dare: Igen, nekem is fura volt sok dolog! Nem állt össze a kép... Talán ez állt a háttérben - mert a véletlenekben véletlenül sem hiszek!

A pedofília azonban más. A filmet elnézve arról nincs kétségem, hogy történtek olyan dolgok, amelyeknek nem lett volna szabad!
Attól, hogy egy gyerek(!!!) beleegyezett, akarta, a szeretet megnyilvánulásának tartotta - attól ez még nem lesz helyes! Akkor sem, ha ő maga is gyerekként élt meg dolgokat.

dare 2019.03.17. 00:22:03

@MammyPress Média: Valószínüleg ha megnézném a filmet, akkor én is afelé hajlanék (talán), hogy valami történhetett.
Nem tudom, mindenesetre a pedofília az pont egy olyan ügy, ami mindig felkavarja az emberekben az érzelmeket.
Na pont ezért nehéz objektív maradni az ilyen eseteknél, ha még van hozzá pár felkavaró riport is (gyerekekkel ez még felkavaróbb), akkor sokan azonnal ítéletet mondanak.
A vadászat c. film pont ezt a témát járja körül a tömegpszichózis szempontjából.
Nehéz ügy, és valóban nehéz az objektív megítélés mezsgyéjén maradni, mivel olyan téma ez, ahol saját magunk ösztöne felett is uralkodnunk kell.

De lehet megnézem, mert kíváncsi vagyok arra, hogy milyen érzéseket fog kiváltani belőlem a film.
De lehet persze hiába nézem meg, ha közben elejétől a végéig az ösztönös tagadás munkálkodik majd bennem. :D

A pedofília valóban más, és pont ezért lenne jó, hogy ezt az ügyet ha ennyire habosítják, akkor legyen végre belőle egy olyan bírósági tárgyalás, ahol kiderülhet végre az igazság.
Azért más, mert ilyen ügyben igazságtalanul vádolni valakit elég aljas dolog, ezért valóban nagyon jó lenne, ha futnának még egy kört ezzel a bíróságon.

Ha velem történt volna hasonló eset, akkor én felnőttként a bíróságon szeretnék miatta elégtételt venni.
Pont ez igazolná a legjobban az igazamat, a média mint lehetőség bennem semmilyen húrokat se pengetne meg.

MammyPress Média 2019.03.17. 00:45:11

@dare: Nekem sem volt csupa napfény a gyerekkorom... De egyrészt segített feldolgozni, hogy kiírtam magamból egy könyv formájában, másrészt arra gondoltam, hogy ma is van, akinek talán segítene, ha tudná: bárhonnan fel lehet állni!
És van még egy közös vonás: nem a "bűnösre" haragszom, hanem azokra, akik tudtak róla, de nem tettek semmit!

A film kemény. Lehet, hogy csak a pénzért készült, de azért kiderül belőle, hogy van alapja a vádaknak. A mérték torzul. De van ebben elfogadható mérték?
Én továbbra is az anyákon vagyok kiakadva - sokkal jobban, mint Jackora! Persze, házat kaptak, fényűző életet élhettek, egy élő legenda árnyékában. Ez már elég volt ahhoz, hogy ne anyaként viselkedjenek...

Tárgyalás hiába lenne... soha nem derülne ki, hogy ki mond igazat, és ki csak részben, vagy semennyire. Kit motiválna a pénz és kit az öt perc hírnév... Az ítélet az alapján születne, hogy ki a meggyőzőbb. Bizonyíték - pro és kontra is - csak vallomások lennének...

dare 2019.03.17. 11:33:33

@MammyPress Média: Nem tudom, addig nem lehet haragudni az anyákra sem, amíg minden kétséget kizáróan be nem bizonyosodik a fajtalankodás.
Addig ezek csak vádak, a közvélemény persze elítél mindenkit, és ha sor is kerülne a tárgyalásra, akkor már jelentős tömeg követelné az elégtételt.
Lehet így is lesz, bár kétlem ezt.
Pont azét kétlem, mert a bíróságon már a vádnak ki kell mondani azt, hogy kit mivel vádolnak, és nem hiszem, hogy eddig elmerészkedne bárki is a vádlók közül.
De ne legyen igazam.
A bíróságtól pedig objektívebb megítélés nem tudom jelen pillanatban, hogy mi más lehet még (a sok rossz döntéssel együttvéve), hiszen ott a vádnak és a védelemnek is erős érveket kell felmutatni.
Még ha rossz döntés is születik ( pl O.J.), a közvélemény akkor is tudni fogja az igazat.
Jackson két ilyen peren is túl van, és eddig számomra nem derült ki az, hogy valaha is fajtalankodott volna egyetlen gyerekkel is.

Larry Silverstein 2019.03.17. 16:13:48

"Faludy Györgyről sokan tudták, hogy nem hord zoknit például – az okát már kevesebben. De kinek árt ezzel, ha neki jó, és kit érdekel, miközben verseit hallgatjuk, olvassuk?"

1. senkit se erdekel a zoknija
2. senki sem olvassa

Ki a faszom az a Faludigy??

2019.03.17. 18:06:30

@MammyPress Média: Tudom, hogy ez csak egy blog, és a sok felkiáltójelből az is látszik, hogy fel vagy dúlva, de szerintem akkor sem kellene tényként beállítanod olyasmit, amire semmi bizonyíték sincs.

MammyPress Média 2019.03.17. 19:59:57

@Sally and Billy: Láttad a filmet? Ismersz hasonló reakciókat?
Van benne túlzás, van benne szenzációhajhászás, de sajnos van benne igazság is. Amit rábizonyítani sosem fognak...
Nem olyan mértékű, és nem olyan indíttatású dolgok történtek, mint általaban, de sem törvényileg, sem társadalmilag nincs elfogadott mértéke... akkor sem, ha az elkövető maga is áldozat.

2019.03.17. 22:45:16

@MammyPress Média: Igen, láttam, és semmi olyan bizonyíték nincs benne, ami cáfolná azt, amit eddig gondolt a világ Jackóról, vagyis hogy a személyiségfejlődése megakadt gyerek/kiskamasz korában. És ha ebből indulunk ki, akkor a meglévő néhány bizonyíték (csengettyűkkel felszerelt Neverland, pizsamapartik, titokban lapozgatott pornóújságok) nem bizonyít semmi olyat, amit a film készítője sugallni akar.

Szóval van két oldal: a két vádló, akik azt állítják, hogy molesztálta őket, meg van a másik oldal: Jackó és a többi volt gyerekbarátja, akik továbbra is azt állítják, hogy őket nem molesztálta. Plusz ugye a Jackót felmentő bírósági ítéletek.

És akkor van a film készítője, aki azt állítja, hogy nem a pénz és hírnév motiválta, hanem csak az, hogy bemutassa a gyermekmolesztálás menetét, pszichológiáját. De akkor miért nem egy olyan elkövetőt választott, akit bűnösnek találtak? És miért ilyen egyoldalúan mutatta be a történetet? Neked mennyire hiteles egy ilyen rendező, producer?

Egyértelmű bizonyíték nélkül meg mit tudunk csinálni? Mindenki eldöntheti, hogy melyik oldalt tartja hitelesebbnek. Én a film megnézése után még mindig Jackót tartom annak, ezért azt gondolom valószínűbbnek, hogy ártatlan volt. Ha vki fordítva gondolja, az is rendben van, egészen addig, amíg tisztában van vele, hogy az csak az ő véleménye, nem pedig tény.

eßemfaßom meg áll 2019.03.17. 23:48:23

@MammyPress Média: "Láttad a filmet?" én láttam egy filmet amiben egy vasholddal bolygókat lőttek szét, azóta félve nézek fel az égre.

MammyPress Média 2019.03.17. 23:58:47

@eßemfaßom meg áll: Hát bezonyám... ki tudja, mit rejt! (Remek párhuzam! De a film megtekintésén kívül némi reakciók is említve voltak - áldozatok reakciói.)

MammyPress Média 2019.03.18. 00:22:01

@Sally and Billy: csak néhány gyerek volt, akik mellette tanuskodtak korábban. Közülük kettőről szól a film.

A rendező nem érdekel - ő megcsinálta élete filmjét. Jó vagy rossz - nem számít: mindenki erről beszél!

Az ártatlanság vélelme jogi kategória. A bizonyítás is. Itt egyedül tanuvallomások lehetnek bizonyítékok, de abban a pillanatban az emberi gyarlóság is képbe kerül... A pénz, és a 15 perc hírnév lehetősége felülírja a valóságot.
Ráadásul a vádlottnak már hiába tesznek fel keresztkérdéseket, és vallomást sem fog tenni az enyhébb ítélet reményében.
Vagyis tényszerűen nem fog soha kiderülni, hogy mi történt...

Az egyik legnehezebb dolog számomra az volt, hogy ne feledkezzek meg arról: ezek a nem épp egyenesnek tűnő emberek akkor 7-8 éves gyerekek voltak!
Nagyon túlzóak voltak, nagyon próbálták a hangsúlyt helyezgetni fogalmakra. Mégis voltak jelek, amiket nem lehet megjátszani. És ez az a tipikus helyzet, amikor “ha csak a fele igaz” - az is több, mint szabadna!

Más kérdés, hogy még most is inkább a féltékenység dühét éreztem belőlük, nem a bántalmazott áldozatot. Tudják, mi a vád - de nem érzik akkora tragédiának.

Mindentől függetlenül: én elsősorban az anyák felelősségét hangsúlyoztam... és a környezetét általában. De őket senki nem kéri számon - ahogy Jacko apjával sem tette senki!

eßemfaßom meg áll 2019.03.18. 08:27:52

@MammyPress Média: "némi reakciók is említve voltak - áldozatok reakciói."

Van az a pénz amennyiért engem is megdugott MJ kiskoromben. Ha kell zokogva mondom el a kamerának igen részletgazdagon.

LucretiaBorgia 2019.03.28. 12:11:12

szociesasopeauxroller.blog.hu/2019/03/14/metoo_to_much_to_me_mtmtm#c36949741

Pontosan. Van annyi pénz. Sztem csináljunk mi is egy "dokumentum" filmet. Hátha még kapunk egy kis pénzt. Na engem meg ettől ráz a hideg. Dokumentum ???
Ezek a fiuk 2005-ben a per idején felnőttek voltak. De csak akkor jöttek rá, hogy mi a molesztálás és pedofilía, amikor gyerekük született. Idén 32 évesek az urak. Hagyjuk már...

MammyPress Média 2019.03.28. 23:36:32

@LucretiaBorgia: Saját bőrömön is tapasztaltam, hogy némely dolgot gyerekként természetesnek vettem, mert az életem része volt. Aztán felnőtt fejjel már tudtam, hogy nem helyes, de nem foglalkoztam vele különösebben. De amikor az én gyerekeim voltak hasonló korban, akkor beleborzongtam a gondolatába is!

Szinte biztos vagyok benne, hogy nem ártani akart vagy bántani a srácokat. De abban is, hogy történtek olyan dolgok, amiknek nem lett volna szabad - mert ugyebár egy hét-nyolc éves gyerek esetén "nulla tolerancia" van ilyesmiben...

Ebben a kérdésben nem lehet igazságot tenni, mert nem voltunk ott. Innentől kezdve csak érdekek és vádak vannak... bizonyítékok helyett. Annak van "igaza", aki jobban tudja manipulálni a tömeget!

Én is csak a véleményemet mondtam el...
És elsősorban csak a környezet felelősségére akartam felhívni a figyelmet, mert azt gondolom, ebben a helyzetben Jacko apjának, vagy a fiúk anyjának sokkal nagyobb a felelőssége - ők ugyanis tiszta fejjel, csak az anyagi hasznot hajtva lettek részesei a történetnek!
És őket senki nem fogja számonkérni, nekik nem kell bűnhődniük!
süti beállítások módosítása